The Myanmar Times


The Myanmar Times
The Myanmar Times
The Myanmar Times.JPG
The Union Day Burmese language issue – vol 26:505, 11–17 February 2011
Type Weekly newspaper
Format Berliner
Owner Myanmar Consolidated Media Co. Ltd. (MCM)
Founder Ross Dunkley and Sonny Swe (Myat Swe)
Editor Dr. Tin Tun Oo (Burmese edition)
Bill Clough (English edition)
Language English, Burmese
Headquarters No. 379/383, Bo Aung Kyaw Street, Kyauktada Township, Yangon, Myanmar
Official website mmtimes.com

The Myanmar Times (Burmese: မြန်မာတိုင်း(မ်); MLCTS: mran ma: tuing: [mjànmá táɪn]) is a weekly newspaper based in Bo Aung Kyaw Street, Yangon, Burma.

It is published in both English and Burmese. The 40-page English version is published on a Monday, while the 68-page Burmese version is published on a Thursday. The Myanmar Times was founded by Ross Dunkley, an Australian, and Sonny Swe (Myat Swe), from Burma, in 2000, making it the only Burmese newspaper to have foreign investment.[1] The newspaper is privately-owned by Myanmar Consolidated Media Co. Ltd. (MCM), which is 51 percent locally owned and 49 percent foreign owned. However, The Myanmar Times is often perceived as being close to the government in part because Sonny Swe’s father, Brigadier General Thein Swe, was a senior member of the now-disbanded Military Intelligence department.[2] Following Sonny Swe’s imprisonment in 2005, another Burmese media entrepreneur, Dr Tin Tun Oo, acquired the locally owned share of MCM in controversial circumstances.

Like all media in Myanmar, The Myanmar Times is heavily censored by the Ministry of Information’s Press Scrutiny and Registration Division, commonly known as the Press Scrutiny Board. According to CEO Ross Dunkley, on average 20 per cent of the articles submitted to the censorship board are rejected and the gaps are filled with soft news stories.[3]

When it was first established, The Myanmar Times was the only publication in the country to be censored by Military Intelligence, rather than the Press Scrutiny Board. This created some resentment locally, among both the Ministry of Information [4] and other journals. Internationally, the paper has been derided as “sophisticated propaganda” and a public relations tool for more progressive elements in the government, like General Khin Nyunt, Myanmar's former Prime Minister. However, since Military Intelligence was abolished the paper has been censored by the Press Scrutiny Board.[2][5] It is also now forced to print government propaganda, albeit under a “State Opinion” banner.

Myanmar Consolidated Media is the largest private media company in Myanmar and employs more than 300 staff[6] and has bureaus in Mandalay and Naypyidaw. The paper has a circulation of around 25,000 copies in Burmese and 3,000 copies in English.[1] A January 2008 report said the Burmese edition is the country’s largest circulation newspaper,[3] while the English edition is the only privately owned and operated English-language newspaper in the country.

As well as The Myanmar Times, Myanmar Consolidated Media also publishes Crime Journal, a weekly tabloid, and NOW! Magazine, a weekly fashion, entertainment and celebrity news journal. Foreign shareholders in The Myanmar Times have also acquired a stake in The Phnom Penh Post, a Cambodian English-language newspaper.

In December 2009 the English edition celebrated its 500th edition with a 72-page feature.

Contents

Ownership

Co-founder of The Myanmar Times and Deputy CEO Sonny Swe was arrested on November 26, 2004. In April 2005 he was given a 14-year jail sentence for publishing the papers without approval from the Ministry of Information’s Press Scrutiny Board.[2][7] The charges were imposed retroactively after Military Intelligence was declared an illegal organisation, which in turn meant The Myanmar Times had been effectively publishing uncensored material since its launch.[7] He received jail terms of seven years for each edition. Sonny Swe is now serving his sentence at Lashio prison in northern Shan State.

His arrest and sentencing were generally considered political and linked to his father’s senior position in Military Intelligence, a government body that was purged in 2004 after a power struggle within the military. Following Sonny Swe’s arrest, his stake in The Myanmar Times was transferred to his wife, Yamin Htin Aung, who continued to hold the local share with another investor, Pyone Maung Maung, for almost a year.[8]

However, she was forced by the Ministry of Information to sell her stake to another local media entrepreneur, Dr Tin Tun Oo, whose company, Thuta Swe, publishes four other journals. Dr Tin Tun Oo is the secretary of the Myanmar Writers and Journalists' Association and is believed to have a close relationship with the Ministry of Information.[5][8] When Myanmar Consolidated Media’s shareholders initially refused to comply with the ministry, rumours circulated that the paper would be shut down. Australia's Foreign Minister Alexander Downer reportedly flew to Yangon to intervene, although his office denied this.[4]

The newspaper is still widely referred to as semi-official or government-owned,[9] despite the fact it is run by a private company. When, on January 17, 2011, the state-owned paper The Mirror implied that Tin Tun Oo had taken over as editor-in-chief of MCM, fueling rumors of a power struggle between Ross Dunkley and Tin Tun Oo, it received a formal complaint from the media group.[10]

Controversies

Killer Than Shwe advertisement

In July 2007, a Danish group named Surrend placed an advertisement in The Myanmar Times’ English edition that contained the concealed messages “freedom” and “killer Than Shwe”,[9] a reference to Burma's head of state. The bogus advertisement appeared to be a call for tourists from Scandinavia and contained the word Ewhsnahtrellik – or “killer Than Shwe” in reverse – as well as a supposed “old Danish poem”, the acrostic of which read “freedom”. The group said it placed the ad to “show that you can find cracks or holes in even the worst regimes”.[11] The controversy made that week’s edition a “best-seller” and copies were sold for two times their face value by local newspaper vendors.[12]

While no serious action was taken against The Myanmar Times for publishing the advertisement, two staff at the Press Scrutiny Board were removed from their positions and copies of the newspaper were pulled from the shelves. The stunt was widely criticised by those in the local media industry but Surrend founder Jan Egesborg defended the group’s prank, saying “we are very sorry for the people ... but if [the authorities] do something like that it says something about the regime”.[13]

Banned for one week

In January 2008, The Myanmar Times’ Myanmar-language edition was banned from publishing for one week.[14] The ban was imposed by the Press Scrutiny Board after the newspaper’s editors published a story on January 11 about satellite licence fees, despite being warned not to do so. The ban was subsequently condemned by Reporters Without Borders and the Burma Media Association. In the following week’s English edition, CEO Ross Dunkley defended the article as “good journalism” and denied that he had been told to sack four editors. However, he did announce an editorial “reshuffle” and the creation of an Editorial Steering Committee to both “safeguard the company from conflict with the authorities” and “plan improvements and expansion”.[15]

Arrest of Ross Dunkley

On February 10, 2011, Ross Dunkley, the founder and editor-in-chief of the weekly, was arrested and charged with breaching immigration law by assaulting a sex worker.[16] He was released on bail on 29 March, but the case continues. On 13 February 2011, after Dunkley's arrest, Dr. Tin Tun Oo of Swesone Media and Mr Bill Clough of Far Eastern Consolidated Media (FECM) were appointed as editors-in-chief of the Burmese and English language editions.[17]

Links with The Phnom Penh Post

In late 2007 investors in Myanmar Consolidated Media took a controlling interest in well-regarded English-language newspaper The Phnom Penh Post, based in Cambodia. The investors were identified as Ross Dunkley and Bill Clough, an Australian mining and oil and gas entrepreneur.[18] (3) Six months after the takeover, The Phnom Penh Post, which was established by American Michael Hayes in 1991, went from publishing fortnightly to daily.

See also

References

  1. ^ a b Burma: Co-founder of Myanmar Times On Trial, Centre for Independent Journalism, February 8, 2005.
  2. ^ a b c Burma’s generals move against ‘Myanmar Times' Bangkok Post, October 18, 2005.
  3. ^ a b Burmese government suspends newspaper The Committee to Protect Journalists, January 23, 2008.
  4. ^ a b Is Australia’s role in the Myanmar Times coming to an end? Crikey, October 20, 2005.
  5. ^ a b Myanmar Times on the Rocks after Share-Holder Pullout Mizzima, September 15, 2005.
  6. ^ Want to work “under censorship in a challenging media environment”? Crikey, August 24, 2006.
  7. ^ a b Olszewski, Peter (2006) (paperback). Land of a Thousand Eyes: The Subtle Pleasures of Everyday Life in Myanmar. Allen & Unwin. ISBN 1-74114-507-4.
  8. ^ a b Uncertainty Surrounds Myanmar Times The Irrawaddy, September 14, 2005.
  9. ^ a b Myanmar Times Carries “Killer Than Shwe” AdThe Irrawaddy, July 24, 2007.
  10. ^ La Pyae (January 21, 2011). "Internal Power Struggle at Myanmar Times?". The Irrawaddy. http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=20582. Retrieved 2011-03-20. 
  11. ^ Surrend ad in Myanmar Times Surrend, retrieved December 15, 2009.
  12. ^ Booby-trapped Myanmar Times a Best Seller The Irrawaddy, July 25, 2007.
  13. ^ Surrend defends Myanmar Times ad as fallout hits Rangoon Democratic Voice of Burma, July 26, 2007.
  14. ^ Myanmar Times banned for one week by censors Democratic Voice of Burma, January 17, 2008.
  15. ^ Comprehensive changes at The Myanmar Times The Myanmar Times, January 21, 2008.
  16. ^ Wai Moe (February 24, 2011). "Dunkley Arrest Rocks Rangoon Media". The Irrawaddy. http://www.irrawaddy.org/article.php?art_id=20821. Retrieved 2011-04-03. 
  17. ^ "Management, editorial changes at Myanmar Consolidated Media". The Myanmar Times. 21 February 2011. http://www.mmtimes.com/2011/news/563/news56304.html. Retrieved 25 August 2011. 
  18. ^ Australians invest in media project in Phnom Penh The Myanmar Times, January 7, 2008.

External links


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Myanmar National League — Countries  Myanmar Confederation AFC …   Wikipedia

  • Myanmar Football Federation — AFC Founded 1947 FIFA affiliation 1952 AFC affiliation …   Wikipedia

  • Myanmar International — Type Broadcast radio network and television network Country Myanmar …   Wikipedia

  • Myanmar Maritime University — Template:ျမန္မာႏိုင္ငံေရေၾကာင္းပညာတကၠသိုလ္ Established 1 August 2002[1] Type public …   Wikipedia

  • Myanmar Motion Picture Academy Awards — The Myanmar Motion Picture Academy Awards are film awards given annually in Naypyidaw, Burma presented to the biggest achievers in the Cinema of Burma.[1] The awards ceremony has been held annually since 1952[2]. Each winner is presented with a… …   Wikipedia

  • Myanmar International — Création 2001 (comme MRTV 3) 2010 (comme Myanmar International) Langue Anglais, Birman (sous titré) Pays Birmanie Siège social …   Wikipédia en Français

  • Myanmar — Birmanie Wikipédia …   Wikipédia en Français

  • Myanmar Army — တပ်မတော်(ကြည်း Myanmar Army Flag Active Country Myanmar …   Wikipedia

  • Myanmar Premier League — Countries  Myanmar Confederation AFC Founded 1996 …   Wikipedia

  • Myanmar Port Authority — The Myanma Port Authority (MPA) is a government agency vested with the responsibility to regulate and administer the coastal ports of Myanmar. It is a department of the Ministry of Transport. The MPA was founded in 1989 and is located in Yangon.… …   Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.